
بنا بر اطلاعاتی که به صدای میانه رسیده است، برج معروف کوره آجرپزی میانه که یکی از زیباترین صحنه های معماری در سمت راه آهن است و باید در چند دهه دیگر مانند کوره آجرپزی تبریز در فهرست آثار ملی ثبت گردد، به زودی با لودر و بولدزر با خاک یکسان خواهد شد! امیدوارم مسئولین ذیربط به مردم پاسخی شفاف داشته باشند.
مسلما هر میانه ای هنگام مسافرت با قطار شاهد کوره آجری پزی واقع در کنار خطوط راه آهن سراسری بوده و شاید هم آرزوی آن را داشته که کاش روزگاری دگرباره ، فقط یکبار شعله های این کوره گرمی بخش صنعت دیرین و کهن آجرپزی سنتی میانه را می دیده است.
کوره های آجرپزی بیشتر به سه نوع کوره های تنوره ای که یکی از قدیمی ترین کوره های آجرپزی در ایران، کوره های هوفمان به شکل حلقه ای (دایره ای) و حلقه کشیده(بیضوی ) هستند و معمولا روی سطح زمین و یا پائین تر از سطح زمین ساخته می شوند و کوره های تونلی که از جدیدترین نوع کوره ها می باشند که امروزه در اواسط مسیر جاده میانه-زنجان شاهد فعالیت این نوع کوره هستیم. نوع کوره میانه از نوع کوره های هوفمان به شکل حلقه ای (دایره ای) می باشد. به مرور زمان و نیازهای جدید به مواد ساختمانی سبک و مقاوم تر ، کاربرد آجرهای سنگین قدیمی از میان رفته و این کوره دگر روی گرمی بخود نمیبیند. متولیان امر میراث فرهنگی بقایا و آثار بجا مانده از سالهای دور و دراز را در جهان ، با در نظر گرفتن شاخص های خاص رشته میراث فرهنگی و تاریخ و همچنین لوازم و آثار موجود از آنها در صورت داشتن ویژگی های تاریخی این میراث را تبدیل به میراث تاریخی کرده و سندی زرین بر برگ تاریخ و هویت وجودی آن منطقه می افزایند.
حال اگرچه این کوره بظاهر کم ارزش را نتوان در فهرست آثار تاریخی بشمار آورد، اما شاید امروز بتوان با مرمت بخش هایی ترک خورده دودکش آن، حصار کشی و مرمت و حفاظت از تونل های آجرپزی اش ، از تخریب توسط عوامل طبیعی و انسانی جلوگیری بعمل آورد و توانست در آینده ای نه چندان دور ، این نماد صنعت دیرین آجرپزی در میانه را به فهرست آثار تاریخی این خطه از ایران زمین افزود.
این بنای حدوداً 60 ساله، با ارتفاع 30 متر و با قطر 3 متر در کف و کمتر از 1 متر در انتها، در اوایل دهه 40 توسط رسول تقی پور راه اندازی شد. برای اطلاعات بیشتر به لینک قدیمی سایت صدای میانه (لینک) مراجعه کنید.