بسیاری از مشکلات شهر را که بصورت نقلی میشنویم شاید بصورت کامل قابل درک نباشد اما وقتی انسان مشکلات را به چشم خود میبیند و در وضعیت مشابه قرار میگیرد متوجه تلخی حادثه میشود.
بنده نیز هر ساله فقط چندین بار نیاز به مسافرت با قطار پیدا میکنم.اما در این چند بار مشکلات را به چشم خود دیده و کارهایی که میتوانم برای اصلاح آنها انجام دهم را از طریق نامه و ایمیل پیگیری میکنم اما متاسفانه تابحال اقدام بخصوصی مشاهده نکرده ام البته این بی انصافیست که بگوییم اقدامی نشده است اما این اقدام ها دردی از مردم دوا نمیکند.
یکی از مشکلات را بصورت متن زیر توصف کرده ام.
با این توضیح اولیه: که مربوط به سهمیه میانه از قطار های گذرنده از ایستگاه میانه است:
سهمیه میانه از قطار تهران به سمت تبریز: 12 نفر
سهمیه میانه از قطار تهران به سمت مراغه: 12 نفر
سهمیه میانه از قطار اتوبوسی میانه به سمت تهران: 900 نفر
سهمیه میانه از قطار پردیس میانه به سمت تهران: 90-120 نفر
سهمیه میانه از قطار عادی میانه به سمت زنجان: 120 نفر
سهمیه میانه از قطار پردیس میانه به سمت زنجان:30 نفر
سهمیه میانه از قطار مراغه به سمت تهران: 24 نفر
توضیح دوم اینکه:در یک قطار که مسیر مبدا تا مقصد را می پیماید نباید برای یک مسافر این مسیر دو بلیط (دو مسیره همان قطار را)صادر کرد.
قضیه مربوط میشود به قطار مراغه به سمت تهران که تقریبا ساعت 9:30شب(با تاخیر نیم ساعتی) در روز دوم فروردین 1390 از ایستگاه میانه به سمت زنجان حرکت کرد.
این سر آغاز مشکل بود زیرا تمامی تلاش های چند روزه پیش برای تهیه بلیط قطار برای مسیر میانه به زنجان بی فایده بود.چون هیچ بلیطی در دسترس نبود
سوال اول: که امیدواریم اینبار با جواب همراه شود:
چرا میانه,شهری به این بزرگی سهمیه کمتری از ان قطار (با دهها کوپه) نسبت به شهر های دیگر مثل بناب و مراغه و عجب شیر داشته باشد؟
دوم:چرا باید بلیط هایی که سهمیه میانه است بصورت دو تکه برای کسانی صادر شود که که میخواهند از مراغه به تهران بروند؟ یعنی مثلا یک بلیط از مراغه تا خراسانک بگیرند و یک بلیط میانه به تهران بگیرند وبا سهمیه میانه بقیه مسیر را طی کنند و من میانه ای در هنگام نیاز به مسافرت با قطار بی نصیب بمانم؟
در مسیر راه اهن میانه به سمت تهران و حتی به سمت مرراغه تخلف هایی صورت میگیرد که انسان را از زندگی در قرن فناوری ها و ارتباطات دلزده میکند.
به عنوان مثال:
رئیس قطار غیر بومی قطار میانه که علی رغم خالی بودن کوپه ها و صندلی های قطار از سوار کردن مسافر ها امتناع میکند.
تصور احوال کسانی که به خاطر سوار شدن به قطار(که هم بی خطر و هم در دسترس تر) مجبور به خواهش چند باره به رئیس قطار میشوند ولی همچنان جناب رئیس به سیگار کشیدن خود ادامه میدهد و ارزشی به سخنان پیر مرد ها و مسافرین قائل نیست چندان هم سخت نیست.
البته روسای بومی با روی گشاده رفتار میکنند و با احترام و ملاحظه بیشتری رفتار میکنند.
خلاصه خان هفتم پشت سر گذاشته میشود و افراد با اصرار های و التماس بسیار( تقریبا 5 دقیقه متمادی)اجازه سوار شدن را کسب میکنند و سریعا نوبت به حساب و کتاب میرسد و جناب رئیس کرایه 2000 تومانی را از هر نفر طلب میکند و حتی بدون دادن یک رسید برای مسافر او را در بوفه قطار رها میکند!
آیا مسئولین ما باید اینقدر تشنه قدرت و عقده ای مقام و قدرت باشد که از هر فرصتی برای خودنمایی و عرض اندام برای مردم استفاده کنند؟
اگر غیر قانونیست چرا مسافران بدون بلیط را سوار کردند؟
اگر سوار کردند چرا مکان مناسب را برای مردم اختصاص ندادند؟
اگر طبق قانون نیز رفتار کنیم در حقوق متقابل مسافران و شرکت رجا آمده است:
مسافر محترم ، شما حق داريد
• به عنوان مشتريان شركت، محترم شمرده شويد.
• همواره از مسؤولان و كاركنان شركت،گفتار صادقانه، رفتار محترمانه و عملكرد مسؤولانه انتظار داشته باشيد.
• از سفري توأم با آسايش، ايمني ، آرامش و امنيت برخوردار شويد.
• در قبال پرداخت وجه بليت و به تناسب خدماتي كه توسط شركت تعهد شده، از امكانات و خدمات ايستـــگاهها و قطارهاي مسافري بهرهمند شويد.
• در شرايط عادي و نيز مواقع اضطراري، اطلاعرساني بهنــگام، پاسخگويي صادقانه و تلاش بيوقفه مسؤولان و كاركنان را در حفظ ايمني، آسايش، امنيت و سلامت سفر مطالبه كنيد
• از مسؤولان و كاركنان شركت انتظار داشته باشيد براي حفظ سلامت شما در سفر با قطار، كليه عوامل مخاطرهآميز را در ايستگاهها و قطارهاي مسافري كنترل كنند
• از مسؤولان و كاركنان شركت انتظار داشته باشيد در راستاي تأمين نيازها وخواستههايتان در چارچوب خدمات تعهد شده، از هيچ كوششي فروگذار نكنند.
• تلاش بيوقفه مسؤولان و كاركنان را در راستاي ارتقاء ، توسعه و بهبود امكانات و خدمات ايستگاهها و قطارهاي مسافري، مطالبه كنيد.
• از مسؤولان و كاركنان شركت انتظار داشته باشيد براي حفظ آسايش و كسب رضايت شما در سفر با قطار، بر نحوه خدماتدهي نظارت مستمر داشته باشند
• كليه اطلاعات موردنياز خود را بهصورت بهنگام از سيستمهاي اطلاعرساني شركت دريافت كنيد
• نظرات، انتقادها و پيشنهادهاي خود را به شركت منعكس و پاسخ قانعكننده و درخور اعتمادتان را در كوتاهترين زمان ممكن از كاركنان شركت، مطالبه كنيد
• شكايات خود را با مسؤولان و كاركنان شركت درميان بگذاريد و احقاق حقوق خود را در كوتاهترين زمان ممكن مطالبه كنيد.
در اخر مطلب از مسئولین مربوطه تقاضا داریم که فکری به حال وضعیت حمل و نقل ریلی و جاده ای میانه بکنند زیرا واقعا مردم میانه از این وضعیت خسته شده اند و برخورد کافی با رئیس قطار های خاطی بکنند تا لااقل فرد دیگری اجازه چنین جسارتی به خود ندهند.
پیگیری های بسیاری در چند سال اخیر انجام شده است اما به دلیل کم توجهی مسئولین همچنان وضعیت بدتر نیز شده است.اینبار امیدواریم که با توجه بیش از پیش این عزیزان مشکلات میانه به پایان برسد و مردم طمع شیرین یک مسافرت بدون زحمت و مشکل را تجربه کنند که حقشان است.