کد خبر: ۵۵۱۹
۲۳۹۰ بازدید
۱۲ دیدگاه (۱۲ تایید شده)

به فکر آثار تاریخی و باستانی مان باشیم!

۱۳۹۰/۱۲/۱۷
۱۷:۴۱

 

 

آثار تاریخی و باستانی و همچنین اشیاء نگه داری شده در موزه ها به سان شناسنامه نشانگر هویت تاریخی و ملی ما به حساب می آید.عدم توجه به آنها و در ادامه نابودی آنها غیرقابل جبران است.

ميراث فرهنگي ، به اشیاءی گفته میشود كه از گذشته به يادگار باقي مانده، بيان‏گر فرهنگ و تمدن گذشتگان يك ملت مي‏باشد. بر اين اساس، ميراث فرهنگي، شامل مكان‏هاي تاريخي و مذهبي، نظير مساجد، حسينه‏ها، زيارتگاه‏ها، كليساها، كنيسه‏ ها، اشياء و صنايع تاريخي، آثار علمي، هنري و هر چيزي است كه با اين موضوع در ارتباط باشد.

لزوم حراست و حفظ اینگونه آثار صرفا برای به نمایش گذاشتن و بازدید از آنها نمی باشد بلکه اینگونه اماکن محل مناسبی برای مراقبت ونگهداری از این آثار برای استفاده از آنها چه برای مطالعات تاریخی و چه برای پی بردن به شرایط علمی و فرهنگی وجغرافیایی و... مربوط به زمان ایجاد اثر میباشد.ب

به همین دلیل است که سالانه ميلياردها تومان بودجه برای حفظ ونگه داري اين گونه اماکن تاريخي اختصاص داده مي شود.

پس بر ماست که درحفظ اماکن تاريخي وآثار نفیس که هم از لحاظ هويتي و هم منابع عظيم درآمد توريسم براي کشور بسيار مهم است بکوشيم.

حفظ و احیاء و مرمت در حال حاضر بالاترین وظیفه مسئولین مرتبط با آثار باستانی و اشیاء بجا مانده از گذشته است .اهمیت حفاظت و مراقبت از آثار، قابل چشم‌پوشی و كتمان نیست و كار نمایش و عرضه آنها در موزه‌ها و سایت‌های باستانشناسی بدون انجام این امر مقدور نیست. معمولا حفاظت اموال و اشیای فرهنگی و آثار تاریخی- ملی به چهار صورت انجام می‌شود: حفاظت فیزیكی، حفاظت فنی و حفاظت قانونی وحفاظت پیشگیرانه.

حفاظت فیزیكی:

به منظور حفاظت بافت قدیمی ابنیه و آثار معماری و نیز اشیای موزه‌ای اینگونه حفاظت صورت می‌گیرد، به ویژه در گنجینه‌ها و موزه‌ها امكاناتی را فراهم می‌آورند تا آثار درون موزه‌ها از ایمنی كامل برخوردار شوند؛ بهره‌گیری از شیشه‌های چندجداره، قفل‌های ویژه، گاوصندوق‌های مطمئن، ویترین‌های مناسب با وسایل مجهز. همچنین از لحاظ احداث ساختمان موزه هم جنبه‌ حفاظتی بنا كاملا باید از پیش طراحی و به‌طور كالبدی در موزه نصب شده باشد از جمله آنها امكانات و ابزارهای ایمنی و سیستم‌های الكترونیكی و الكتریكی در داخل موزه و تدارك نیروهای انسانی و آموزش‌دیده برای حراست و نگهبانی بیرون ساختمان موزه و نگهبان ویژه جهت مراقبت از اشیای داخل موزه‌ها است. در مورد امكان تاریخی- فرهنگی هم از طریق پایگاه‌های حفاظتی، پاسداران مربوطه اعزام و در مراقبت از اینگونه آثار همت می‌گمارند.

 حفاظت فنی:

جهت حفظ و نگهداری از اموال فرهنگی- تاریخی و اشیای موزه‌ای كلیه اقدامات فنی نظیر ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و حفاظتی و بازپیرایی آثار و نیز تجهیز این ساختارها به دستگاه‌های پیشرفته برای جلوگیری از انهدام اموال و مرمت بخش‌های مختلف آثار تاریخی- فرهنگی و اشیای موزه‌ای لازم و ضروری است.

 حفاظت قانونی:

حفاظت قانونی از آثار باستانی بر اساس قوانین مصوب قانون اساسی اعمال میگردد:

حفاظت پیشگیرانه:

مواد تشكیل دهنده هر اثر اعم از بنا , بافت , اشیاء فرهنگی و تاریخی تحت تاثیر عوامل شیمیایی , فیزیكی و بیولوژیكی در حال تغییر هستند .این روند بر اساس ساختار مواد آلی سریعتر و در مواد معدنی بصورت عمومی دیرتر اتفاق می افتد.

 و اما این مقدمه ها بستر را برای بررسی مشکلات شهرمان میانه فراهم میکند:

 نبود موزه :

 موزه، به عنوان ويترين تاريخي و فرهنگي هر منطقه نقش بسيار موثري در معرفي ميراث تاريخي و فرهنگي دارد آثار تاريخي شهرستان میانه كم نيست و با كاوش هاي شهرستاني كه هر ساله در هر منطقه از کشورمان صورت مي گيرد اشياي تاريخي بسيار با ارزشي كشف مي شود كه بايد در موزه هاي شهرمان در معرض ديد عموم قرار گيرد و بوسیله ابزاری مانند تابلو و یا بروشور و... براي معرفي فرهنگ و تاريخ میانه مورد استفاده قرار گیرد. با احداث و تجهيز يك موزه جامع مي توان بسياري از اشياي تاريخي و سنت هاي مرسوم از گذشته، لباس هاي تاريخي، لوازم و نوع زندگي، تاريخ هر منطقه، دست نوشته هاي تاريخي، اسناد مكتوب، كتاب هاي تاريخي و ميراث فرهنگي را در معرض ديد بازدیدکنندگان بومی و گردشگران و مسافران قرار داد. جا دارد مسئولین امر به این مهم نیز عنایت ویژه ای داشته باشند تا آثار تاریخی میانه بجای اینکه به موزه های دیگر منتقل شده و یا بدست قاچاقچیان اشیاء قدیمی و قیمتی بیفتد در همین شهرستان خودمان و در موزه نگه داری شوند.

 نبود سازمان میراث فرهنگی در شهرستان میانه:

آقای تراب محمدی ، رییس میراث فرهنگی استان,اسفند ماه سال 89 درنشست کار گروه ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميانه مطرح کردند:

"بيشترين آثار تاريخي ثبت شده بعد از مرکز استان در اين شهرستان است و با توجه به قدمت و سابقه تاريخي اين شهرستان در شش ماهه اول سال 90 شاهد راه اندازی موزه در اين شهرستان خواهیم شد.

با توجه به آثار تاريخي شاخص و مهم در اين شهرستان از جمله پل دختر،قلعه دختر ، کاروانسراي جمال آباد ، نمايندگي ميراث فرهنگي با يک نفر نيروي رسمي در اوايل سال آينده در شهرستان مستقر و راه اندازي مي شود".

اما هنوز هم اقدام خاصی صورت نگرفته و در صورت اقدام نیز اخباری از این موضوع منتشر نشده است.

 پیشینه و قدمت تاریخی میانه:

پیشینه و سابقه تاریخی شهر ستان میانه به دهها سال قبل از میلاد مسیح باز می گرددو بعضی نوشته ها سابقه تاریخی میانه را تا 720 سال پیش از میلاد نیز نقل می کنند.

وجود کتیبه های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه های سفالین در شهرستان میانه ، قدمت تاریخی آن را به دوره های پیش از تشکیل دولت ماد می رساند.

در پی حفاریهایی که در سال 1352 شمسی در یکی از قریه های اطراف میانه به نام آرموداق انجام گرفت یک مجسمه سفالین مربوط به دوره ساسانیان کشف شد. این تندیس توسط رئیس اداره باستان شناسی وقت به موزه باستانشناسی تبریز منتقل گردید. (جغرافیای میانه، ص27)

در کتابهای تاریخی و سفرنامه های جهانگردان نام این شهرستان را میانج ثبت کرده اند. چون این شهرستان به نوشته برخی ، پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود و هم اکنون نیز در وسط مراغه و تبریز قرار دارد و مانند زیاویه یک مثلث در میان آنها جای گرفته است و یا اینکه چون بین دو شهر زنجان و تبریز واقع گردیده این نام را انتخاب کرده اند.با این حال شهرستان میانه در قرنهای هفتم و هشتم هجری علاوه بر میانج نام دیگری چون " گرمرود " داشته و در برخی از کتابهای آن زمان برای شناسایی آن از هر دو نام ( گرمرود و میانه ) استفاده شده است

 از جمله آثار تاریخیی میانه که ثبت شده ملی شده اند:

 قبرستان قبله بولاغی:

قدمت اين قبرستان كه در شمال روستاي «قره قيه» از توابع بخش كندوان شهرستان ميانه واقع شده است، با توجه به سفال‌هاي سطحي يافت شده در محوطه قبرستان، به هزاره نخست قبل از ميلاد باز مي‌ گردد.

از جنوب به دره گوني منتهي مي‌شود و از شرق به قبله بولاغي مي‌رسد و وجه تسميه اين قبرستان هم به خاطر چشمه‌اي است كه در سمت قبله قرار دارد و مردم محلي آن را قبله بولاغي يا چشمه قبله ناميده‌اند

قبرستان قبله بولاغي حدود 350 متر طول و 200 متر عرض دارد و تحت مالكيت دولتي و جزو اراضي ملي است. سفال‌هاي اين محوطه داراي خميره خاكستري و قرمز هستند كه داراي پخت كافي و تمپر مواد كاني بوده و سطح بيروني اغلب اينگونه سفال‌ها، داغدار و صيغلي است كه اندازه بيشتر ظروف متوسط است و داراي لعاب گلي در بيرون و درون هستند. اين اثر از تاريخ ثبت با رعايت حقوق مالكانه، تحت نظارت و مراقبت سازمان میراث فرهنگی بوده و هرگونه اقدام و عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير هويت اثر شود، ممنوع بوده و مرمت و بازسازي اثر صرفاً با تاييد و نظارت اين سازمان ممكن است و تخلف از آنها برابر مواد 558 تا 569 از كتاب پنجم قانون مجازات‌هاي اسلامي تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده جرم محسوب شده و مرتكب، مشمول مجازات‌هاي قانوني است.

 پل دختر میانه:

قیز قالاسی (قلعه دختر): این قلعه در کتابهای تاریخ و سفرنامه‌ها، چنین توصیف شده‌است: این قلعه در ۲ کیلومتری شمال پل دختر (۱۸ کیلومتری جنوب میانه) بر روی صخره بزرگ و قلل تیز و داراي سه چشمه يا دهنه اي محكم ,در زمان حکومت شاه عباس صفوی، این قلعه محل تجمع و استراحت راهزنان و اشرار بوده که باعث ناامنی منطقه بودند. به دستور وی دیوارهای قلعه با پل دختر شباهت دارد، برخی تاریخ بنای آن دو بنا را نزدیک به هم (قرن ششم) ذکر می‌کنند ولی برخی دیگر از مورخان، ساختمان قلعه را به یکی از پادشاهان ساسانی (اردشیر دراز دست) نسبت می‌دهند. اين بنا در تاريخ 10 ديماه 1310 تحت شماره 87 جزو آثار ملي به ثبت رسيده ونمونه اي از پلهاي محكم ومعتبر وقديم است كه تاريخ ساختمان اصلي آنرا بايد متعلق به قرن هشتم هجري دانست .

 بقعه و مناره امامزاده اسماعیل:

بقعه با صفایی در قلب این شهر وجود دارد که به نام امامزاده اسماعیل، کمال الدین بن سید محمد بن امام جعفر صادق مشهور است. این بارگاه عشق که در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر دامن محبت گسترانیده در سال ۹۲۳ ه.ق شناسایی و به ثبت رسیده‌است. مساحت بنای اولیه آن ۳۰ متر مربع و ارتفاع گنبدش حدود ۶ متر است که سطح خارج آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین می‌شده‌است ولی چندی پیش در پی تعمیر و نوسازی اساسی آن اکثر این خصوصیات از بین رفت و ساختمان آن از نو به طرز جالب و با سبک معماری پیشرفته و آمیخته با فرهنگ و هنر اسلامی تجدید بنا شد

 قلعه نجفقلی خان:

این قلعه بزرگ خاکی، در جنوب شرقی میانه ( جنب رودخانه شهر چایی) قرار گرفته‌است. در قسمت‌های شمالی و شمال شرقی آن بناهای مسکونی احداث شده‌است و سمت جنوبی و جنوب غربی آن را زمین‌های زراعی و باغات سرسبز احاطه نموده و ناحیه شمال غربی آن در بالای کوه‌های قافلانکوه واقع شده‌است. شکل عمومی آن کثیرالاضلاع غیرمنتظمی است که دره‌های عمیق و قله‌های تیز قافلانکوه را زیر پوشش خود قرار داده‌است. این بنا با آجر و سنگ ساخته شده و بلندی دیوار (باروی قلعه) اطراف آن به ۴ متر می‌رسد. این قلعه دارای یک دروازه و یک راه خروجی به ارتفاع سه متر می‌باشد که راه خروجی آن بیشتر به راه فرار شباهت دارد و به تخته سنگ‌ها و پرتگاه‌های خطرناک منتهی می‌گردد. قلعه دختر، ۱۶ یا ۲۴ برج دیده‌بانی مخروبه دارد که ۸ برج آن بر رودخانه قزل اوزن مشرف است. در میان قلعه، دو منبع آب به ابعاد ۱۵*۱۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر وجود دارد که آب آن به وسیله برف و باران تامین می‌شده‌است. دو ضلع قلعه از صخره‌های طبیعی و یک ضلع آن از سنگ‌های تراشیده شده تشکیل یافته‌است. علاوه بر آن چاه‌های زیادی نیز در قسمت‌های مختلف قلعه وجود داشته که در مواقع حساس از آب آنها استفاده می‌شده‌است. گورستان قدیمی (خان جان آباد) واقع شده که امروزه کاملاً متروک و به ساختمان تبدیل شده‌است. این تپه خاکی به دوره ساسانیان منسوب است و از عصر ظهور اسلام تا اواخر دوره قاجار، مورد استفاده بوده‌است. در بنای این قلعه، خشت‌های بزرگ به ابعاد ۴۰*۳۰ به کار رفته که در واقع تنها مصالح ساختمانی آن می‌باشد. با گذشت زمان و تحت تأثیر عوامل طبیعی و حفاری‌ها و خاکبرداری‌های پراکنده، قسمت‌هایی از این بنا تخریب و از بین رفته‌است.

این تپه خاکی در سال ۱۳۵۴ مورد بازدید کارشناسان وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفته و به عنوان اثر باستانی ملی به ثبت رسیده‌است

 قبر امامزاده محمد:

این امامزاده در روستای کندوان، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه سر بر بالین خاک نهاده و با ساختمانی کوچک و ساده گلی و یک ضریح چبی، سفره نور و ایمان و محبت در قلوب مردم روستا و اطراف آن گسترانیده‌است. در میان اهالی منطقه، امامزاده اسماعیل، پسر این امامزاده شناخته می‌شود. همچنانکه محمد را نیز فرزند بلافصل امام صادق به شمار می‌آورند. بر اساس آمار اداره میراث فرهنگی و هنری شهرستان میانه، علاوه بر این دو ، امامزاده‌های دیگری در روستاهای برزلیق، صومعه، کلاله، شیخ طبق، حسن آباد، ترکمانچای، گاوینه رود، دمیرچی و چرور نیز به تازگی شناسایی شده ولی هنوز به مرحله ثبت نرسیده‌است. مزار امامزاده دیگری با همین نام یعنی امامزاده محمد در روستای چنار از توابع شهرستان میانه واقع است که بین مردم منطقه از جمله مناطق شناخته شده به شمار می‌رود

 آثار تاريخي شهرستان میانه :

1- بقعه امامزاده اسماعيل درمركز شهر ميانه .

2- پلدختر در تنگه قافلانكوه

3- قلعه دختر در قله قافلانكوه

4- كاروانسراي دختر در جاده ترانزيت كنار پل دختر

5- پل شهرچاي بين راه ميانه و راه آهن ( مربوط به دوره صفويه )

6- قلعه نجفقلي خان

7- امامزاده ورزقان

8- حمام ورزقان

9- كاروانسراي جمال آباد ( مربوط به دوره شاه عباس صفوي)

10- امامزاده محمد كندوان

11- مسجد سنگي ترك ( واقع در مركز بخش كندوان)

12- داش قلعه كاغذكنان

13- پل بقرآباد تركمانچاي

14- پل راه آهن كيلومتر 18 محور ميانه – زنجان

15- مسجد شيخ طبق – خاتون آباد – خوبستان

16- جاده ابريشم

17- حمام اميركبير تركمانچاي

18- ارتفاعات گچيليك

19- آبشار ايورق

20- آبشار بلوكان

21- آبگرم ممان – گوگدرق – ايورق

 

 نوشته فوق چکیده ای از نوشته های هم وطنان و همشهری های میانه ای و نشریه های شهرمان میباشد که با بصورت یک مقاله کوتاه و مختصر نوشته شده است.

در آخر امیدواریم که این آثار با ارزش و نفیس و مقالاتی که در مورد اهمیت این آثار نفیس نوشته شده اند مسئولین مربوط را مجاب کرده باشد تا از این آثار که به نوعی نشانگر هویت و تاریخ ماست به نحوه شایسته حراست و صیانت کنند.

 

 

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۰/۱۲/۱۸ ۱۸:۱۳
[quote name="پيام قرباني"]
از همین فرصت استفاده میکنم و از دوستان میخواهم تا اگر اطلاعاتی از یک شخص با نام(میرزا محمد قربانی)در کتاب هاونوشته های قدیمی مشاهده نموده اند بنده را نیز با خبر سازند.با این توضیح که ایشان از اهالی روستای گونری(گاوینه رود)میباشند و مزار ایشان در قم میباشد و یکی از حاضران در زمان عقد عهدنامه ترکمنچای میباشد.از ویژگی های این فرد قامت بلند و تنومند ایشان و طی الارض است بطوریکه نمازهای صبح را در مشهد مقصد میخواندند.
این اطلاعات از افراد مسن و قدیمی روستای گونری بدست امده است.
با تشکر[/quote]
جناب آقای پیام قربانی!
اطلاعاتی که شما برای یافتن اطلاعات بیشتر از جدتان می دهید گمراه کننده است. عهدنامه ترکمنچای حدود 184 سال پیش در همین ماه یعنی اول اسفند 1206 منعقد شده است درحالیکه "نام خانوادگی" 100 سال بعد از این واقعه در ایران رسمی و قانونی شد. یعنی تا قبل از 1306 (100 سال بعد از قراردادترکمنچای) می گفتند: حسن اوغلو رحمان ولی بعداً به رحمان حسنی و امثالهم تبدیل شد.
اگر جدّ شما در زمان و مکان عقد قرارداد ترکمنچای حضور داشته است پس نمی تواند نام "محمد قربانی" داشته باشد. اگر "قوربان اوغلو محمد" باشد پذیرفته است. اصلاً فامیل شما بخاطر همین جدتان "قربانی" شده است چطور خود مرحوم می تواند قربانی باشد؟!
لطفاً در این مورد اطلاعات موثقتر و دقیقتری بپرسید یا بدهید تا بنده بتوانم در میان اسناد کتابخانه های بزرگ به سرنخ های جدید دست پیدا کنم.
مثلاً عکس زیر از صحنه امضای قرارداد ترکمنچای است. از این زاویه باید جد شما در صحنه باشد.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Turkmanchay.jpg/200px-Turkmanchay.jpg[/img]

این عکس نیز توسط روسها نقاشی شده است و عباس میرزا و پاسکوویچ را حین امضای قرارداد نشان می دهد. ملاحظه می کنید که دو عکس تناقض ندارند و دقیقاً یک صحنه را به نمایش کشانده اند فقط یکی از دور و یکی از نزدیک.
[img]http://www.iranianshistoryonthisday.com/photos/Turkmenchay2.jpg[/img]
آقای قربانی صرفنظر از این موضوع به صورت کلی عرض می کنم که در یک تحقیق، اطلاعات کم یا زیاد شما در کشف حقیقت خیلی مهم نیست. مهم این است که اطلاعات شما درست و دقیق باشد.
۹۰/۱۲/۱۸ ۱۷:۲۴
[quote name="مرتضي دانيالي"]
با وجود صاحبنظران محترم آدم جرات نمی کند نظری بدهد ولی به نظر من آثار تاریخی و باستانی اشاره شده در بندهای 18 تا 21 اصلاً آثار باستانی نیست بلکه آثار طبیعی و خدادادی است. آقای نائبی لطفاً نظرتان را بگویید که آیا اشتباه می کنم یا نه؟[/quote]
آثار تاریخی و باستانی مصنوع بشر و دارای قدمت بیش از دو سده است. آثار طبیعی مخلوق رب العالمین بوده و بشر نقشی در آن ندارد.
در این مقاله فقط عنوان ناقص است. اگر می نوشتند: "آثار تاریخی و طبیعی میانه" کامل و شامل می شد. انصاف نیست در کنار معرفی آثار مصنوع بشر در میانه از آثار مخلوق خداوند یاد نکنیم. صخره های دیوارین، آبشارهای بلند، غارهای زیبا، آبگرم های درمانی در میانه بسیار متنوع و دیدنی هستند. کافیست معرفی کنیم و خود هم باور کنیم و هم بشناسیم.
۹۰/۱۲/۱۸ ۱۷:۰۲
با اینکه مطالب خیلی مختصر و مفیدی بود ولی از کامنتها خیلی استفاده کردم. کامنتها مطلب را پربارتر می کنند بویژه اگر وارد سیاست نشود.
۹۰/۱۲/۱۸ ۱۶:۰۷
سلام خدمت دوستان و اقای دانیالی لازم است عرض کنم که هدف از نوشتن این مطلب توجه به اهمیت وحفظ اثار تاریخی و همچنین استفاده از این اثار و طبیعت ها برای حذب گردشگر بومی و غیر بومی و در پس آن اشتغال و درامد زایی برای میانه است.
شناخت آثار تاریخی و استفاده از مناظر شهر خود در دسترس تر و کم هزینه تر است.پس ما اول به شناخت داشته های خودمان حساس شویم سپس برای تفریح و مشاهده دیگر نقاط کشور مسافرت کنیم.
۹۰/۱۲/۱۸ ۱۴:۰۵
[quote name="آثار تاریخی میانه"]
18- ارتفاعات گچيليك
19- آبشار ايورق
20- آبشار بلوكان
21- آبگرم ممان – گوگدرق – ايورق[/quote]
با وجود صاحبنظران محترم آدم جرات نمی کند نظری بدهد ولی به نظر من آثار تاریخی و باستانی اشاره شده در بندهای 18 تا 21 اصلاً آثار باستانی نیست بلکه آثار طبیعی و خدادادی است. آقای نائبی لطفاً نظرتان را بگویید که آیا اشتباه می کنم یا نه؟
۹۰/۱۲/۱۸ ۰۶:۳۷
[quote name="ناديه سلطاني"]آقای نائبی ناراحت نشوید اگر نظری بدهم. یادم هست در پایان نامه ام روی این موضوع خیلی کمکم کردید و من نوشتم هیچ سندی وجود ندارد که میانه غیر از این اسم ، اسم دیگری داشته باشد و قویاً رد کردیم که اسامی مانند صبا وجود دارد و مانند همیشه نوشته تان نوشتیم که میانه به معنای وسط تحریف و تخریب تاریخ است. بعداً یکی از دوستانم گفت: وقتی شما سند پیدا نکرده اید دلیل نمی شود که وجود ندارد. اگر شما کشوری مانند آمریکا را پیدا نکنید دلیل بر عدم وجود آمریکا نیست. شاید بعدا سندی یافت شود مبنی بر اینکه میانه نام سبا یا صبا هم داشته است.
جسارتاً به نظر من شما بگویید: اطلاق نام صبا به میانه یا معنای میانه و وسط برای میانه اثبات نشده است ولی رد هم نمی شود.[/quote]
من مي گويم اسم قديمي تهران "بوزرجمهرگان"! بوده شما برويد دنبال نخود سياه و اثبات كنيد كه اين بود وگرنه اعلام كنيد كه دليلي بر رد اين مسئله نيست. من مي گويم اسم كهن آمريكا "Bararak"! بوده و دليلش اين بوده كه يكي از اهالي "برره"! آنجا را فتح كرده است. شما برويد دنبال يافتن اسناد و اگر نيافتيد اعلام كنيد دليلي بر رد اين ادعا نيست.
خانم سلطاني! در زمان رضاشاه ، پان پارسيستهاي انحصارطلب براي تحريف تاريخ آذربايجان نام تمام اماكن ما را يا تحريف كردند يا تغيير دادند تا از ماهيت تركي اش خارج شود. چرا بايد هزار سال پيش در سرزميني كه همين الآن نيز بسياري از آنها تكلم به فارسي را بلد نيستند نام اماكنش فارسي باشد؟ شما فقط نام يك روستاي تاريخي در آذربايجان را به بنده اعلام كنيد كه فارسي باشد. اينها ادعايي مي كنند و چون عده اي از مورخين ما منحرف و عده اي ضعيف هستند به همان صورت سرپوشيده در تاريخ ثبت مي شود و بعد از يك نسل چون رد نمي شود، يك سند تاريخي مي شود كه ميانا در اصل ميانه به معناي وسط بوده است.
۹۰/۱۲/۱۸ ۰۵:۵۲
[quote name="پيام قرباني"]سلام
تشکر از جناب نائبی بابت توضیحاتشون.البته ایشان صاحب نظرند و اگر صلاح دانستند متن را اصلاح میکنیم تا حداقل ما دچار اشتباه نشویم.
[/quote]
بگذاريد بماند تا موضوعيت توضيحات بنده منتفي نشود.
۹۰/۱۲/۱۷ ۲۰:۴۶
سلام
ممنون از تمامی دوستان بابت مطالعه و ارسال نظر.
همچنین تشکر از جناب نائبی بابت توضیحاتشون.البته ایشان صاحب نظرند و اگر صلاح دانستند متن را اصلاح میکنیم تا حداقل ما دچار اشتباه نشویم.
از همین فرصت استفاده میکنم و از دوستان میخواهم تا اگر اطلاعاتی از یک شخص با نام(میرزا محمد قربانی)در کتاب هاونوشته های قدیمی مشاهده نموده اند بنده را نیز با خبر سازند.با این توضیح که ایشان از اهالی روستای گونری(گاوینه رود)میباشند و مزار ایشان در قم میباشد و یکی از حاضران در زمان عقد عهدنامه ترکمنچای میباشد.از ویژگی های این فرد قامت بلند و تنومند ایشان و طی الارض است بطوریکه نمازهای صبح را در مشهد مقصد میخواندند.
این اطلاعات از افراد مسن و قدیمی روستای گونری بدست امده است.
با تشکر
۹۰/۱۲/۱۷ ۱۹:۵۰
آقای نائبی ناراحت نشوید اگر نظری بدهم. یادم هست در پایان نامه ام روی این موضوع خیلی کمکم کردید و من نوشتم هیچ سندی وجود ندارد که میانه غیر از این اسم ، اسم دیگری داشته باشد و قویاً رد کردیم که اسامی مانند صبا وجود دارد و مانند همیشه نوشته تان نوشتیم که میانه به معنای وسط تحریف و تخریب تاریخ است. بعداً یکی از دوستانم گفت: وقتی شما سند پیدا نکرده اید دلیل نمی شود که وجود ندارد. اگر شما کشوری مانند آمریکا را پیدا نکنید دلیل بر عدم وجود آمریکا نیست. شاید بعدا سندی یافت شود مبنی بر اینکه میانه نام سبا یا صبا هم داشته است.
جسارتاً به نظر من شما بگویید: اطلاق نام صبا به میانه یا معنای میانه و وسط برای میانه اثبات نشده است ولی رد هم نمی شود.
۹۰/۱۲/۱۷ ۱۸:۲۲
آنگونه که من اطلاع دارم در میانه دفتر سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد. با این وصف انتظار نداشته باشیم که آثار باستانی ما سر جایش بمانند. به نظر شما یک کتیبه در پل دختر یا قلعه دختر با 800 سال قدمت و دهها یا صدها میلیون تومان قیمت می تواند در جای خود بماند و آقایان بر صندلی شان تکیه کنند؟ به نظر شما چنین آثار باستانی که فرزندم پیام قربانی می شمارد در شهری مثل کرج بود چکار می کردند؟ افسوس و صدافسوس که فقط آه و افسوسش برای ما مانده است/.
۹۰/۱۲/۱۷ ۱۷:۵۵
تدوین بسیار مفیدی بود. با این مقاله کوتاه و گیرا می توان میانه را به علاقمندان معرفی کرد. جمع آوری این مقاله از بین چند کتاب و مقاله خودش هنر بزرگی است. از آقای قربانی و نویسندگان کتابها و مقالات مرجع تشکر می کنم.
تنها اعتراض بنده به این قسمت از تدوین است. می دانم که آقای قربانی تنها نقل کرده اند و دخل و تصرفی در متن نداشته اند و خطاب بنده فقط به پان پارسیستهای متعصب و انحصارطلب است:

[quote name="قسمتی از مقاله"]در کتابهای تاریخی و سفرنامه های جهانگردان نام این شهرستان را میانج ثبت کرده اند. چون این شهرستان به نوشته برخی ، پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود و هم اکنون نیز در وسط مراغه و تبریز قرار دارد و مانند زیاویه یک مثلث در میان آنها جای گرفته است و یا اینکه چون بین دو شهر زنجان و تبریز واقع گردیده این نام را انتخاب کرده اند.با این حال شهرستان میانه در قرنهای هفتم و هشتم هجری علاوه بر میانج نام دیگری چون " گرمرود " داشته و در برخی از کتابهای آن زمان برای شناسایی آن از هر دو نام ( گرمرود و میانه ) استفاده شده است[/quote]
این ادعای موهن و خرافاتی کذب است. چنین تخیلاتی قبل از اینکه اهانت به تاریخ هزاران ساله ما باشد اهانت به شعور مورخین ماست. چطور ممکن است در سرزمین ترک برای یک شهر ترک اسم فارسی آنهم با این داستانها بگذاریم که وسط ماد و پارت است یا وسط سه شهر است یا ... ؟! کدام شهر در دنیاست که در اطراف خود چندین شهر نداشته باشد. آیا اسم همه شان میانه است؟ کدام جهانگرد غیر از عرب بخاطر قوانین زبانی خود به این بلد "میانج" گفته است؟ در کدام سفرنامه یا کتاب تاریخی به این شهر در کنار "میانه" معادل "Middle" یا "اوسط" یا "Milieu" یا امثالهم را آورده است؟
در مورد ادعای نام "گرمرود" از قرن 7 به بعد تنها یک سند معرفی شود راضی می شوم. قسمی از شمال شرقی میانه که دامنه های بوزقوش باشد به نام "گرمه چای" به معنای "رود پرپیچ و خم" است که در زمان قاجار "گرمه رود" و بعدها "گرمرود" گفته شد. گرمرود قسمی از میانه است ولی میانه همان گرمرود نیست.
همانگونه که در مقدمه مشاهیر و مفاخر میانه آورده ام نام میانه تنها و تنها "مییانا" یا "مایانا" به معنای "ماد بزرگ" (یا هر معنا و تفسیری که می خواهد باشد) بوده است. عرب به لحاظ ثقلت انرا میانج گفته است همانسان که ساوه را ساوج و هیده را هیدج گفتند و فارسها آنرا میانه گفتند. در طول تاریخ اینهمه سفرنامه و کتابهای تاریخی فارسی، استانبولی، عربی، انگلیسی و فرانسوی را کنترل کردم هرگز و هرگز نامی غیر از میانا با گویش های مختلف ندیدم و گرمرود و صبا و سبا کذب است اگر غیر از این است کسی کمک کند.
۹۰/۱۲/۱۷ ۱۷:۰۲
از مقاله مختصر و بسیار مفیدتان خیلی ممنونم. امیدوارم مسئولین همت به خرج دهند.
شما نویسنده عزیز نیز باید همان منابع را ذکر کنید تا بدانیم از کجا این مطالب را نوشتید. در هرصورت دستتان درد نکنه

اخبار روز