نامش کارخانه نورد میانه یا نورد آذربایجان بود. اجرای این طرح در میانه که یکی از طرحهای چهارگانه ملی بود در زمان معاونت مهندس هاشمی در وزارت صنایع تصویب شد و پس از کش و قوس فراوان بین کرمان و میانه بالاخره به میانه آمد و تا امروز به عنوان نگین صنعت میانه می درخشد. انواع محصولات استاندارد این شرکت یا بعبارتی مقاطع استاندارد تولیدی این شرکت شامل تسمه، نبشی، ناودانی و میلگرد و به ظرفیت سالیانه بیش از نیم میلیون تن یکی از باکیفیت ترین و معروفترین مقاطع در کشور شناخته می شود.
در شرکت فولاد آذربایجان نزدیک به 500 پرسنل قراردادی ـ پیمانی شاغل هستند.
شمش های آماده صدها کیلومتر راه طی می کنند و به این شرکت می رسند تا در این شرکت از طریق نورد به مقاطع استاندارد تبدیل شوند. هزینه سنگین حمل و نقل ، توقف تولید بخاطر نرسیدن شمش، وابسته بودن به کارخانجات دیگر و ناقص بودن فرایند تولید مقاطع استاندارد از نقاط ضعف این شرکت و دهها شرکت فولادی است که با تصویب راه اندازی کارخانه تولید فولاد به روش احیای مستقیم تکمیلتر و با تصویب طرح راه اندازی کارخانه ذوب آهن کامل گردید و در واقع شرکت نورد آذربایجان را به مجتمع فولاد آذربایجان تبدیل کرد تا چرخه تولید فولاد کامل گردد.
ظرفیت اسمی این کارخانه جدید که یکی از طرحهای هشتگانه کشور است یک میلیون تن در سال و اشتغال کامل آن 1000 نفر است و به زودی میانه را به یکی از اقطاب فولاد کشور تبدیل خواهد کرد.
بیش از دو سال پیش آزمون استخدامی این شرکت برای استخدام 250 نفر در فاز نخست برگزار شد و 250 نفر قبولین این آزمون مشخص شدند لیکن استخدام آنها بخاطر عقب افتادن تکمیل طرح و بعضی مسائل حاشیه ای به عقب افتاد.
همانگونه که چند هفته قبل گفته شده بود، مجتمع فولاد آذربایجان در تاریخ 16 اردیبهشت به فروش رفت و تمامی شرکت نورد و 65% از فاز جدید به بانک ملت فروخته شد. در این میان عده ای با منفی نمایی این مزایده تلاش کردند مانع از این فروش شوند و فروش مجتمع را معادل با بیچارگی و آوارگی 500 خانواده بنامند درحالیکه این شرکت برای نخستین بار در سال گذشته زیان عملیاتی داشت و برای نخستین بار سود ده نشد. مایه تعجب است درحالیکه خبر فروش قطعی این مجتمع چند هفته قبل داده شده بود مدیران شرکت در روز فروش به مسافرت یک هفته به اروپا رفتند تا نه جو ملتهب و نگران کارکنان را آرام بخشند و نه دلیل و نتایج این سفر پر هزینه را به فرودستان و فرادستان اعلان کنند.
و اما آنچه بعد از این باید منتظر بمانیم تا ببینیم:
ـ با تاکید مهندس سیدحسین هاشمی به عنوان عضو هیئت مدیره ایمیدرو و معمار مجتمع فولاد آذربایجان جزو بندهای شرایط فروش اضافه شد که 250 نفر قبولین آزمون استخدامی به عنوان سهمیه ایمیدرو (35% از احیا همچنان متعلق به ایمیدرو است) تعریف شده و در اولین مرحله شاغل شوند. این 250 نفر پس از تکمیل فرایند واگذاری در تابستان امسال مراحل معاینات پزشکی، سوء پیشینه و غیره را تکمیل خواهند کرد و به فضل الهی تا پیش از پایان تابستان امسال رسما شاغل خواهند شد و در بدو اشتغال و یا حین کار ، آموزش های تئوری و عملیاتی را خواهند دید.
ـ بانک ملت از این پس دو سوم احیا و تمام نورد را مالک است. این بانک روی یک ریال هم برنامه می ریزد و اجازه نمی دهد چنین شرکت بزرگی در بازاریابی و فروش عاجز بماند و زیان عملیاتی بدهد. به این راحتی حقوق های هفت ـ هشت میلیونی به هر کسی نمی دهد. اگر سفر اروپایی یا حضور در نمایشگاه عراق نفعی برای شرکت نداشته باشد مانع از افزایش زیان شرکت می شود. بانک ملت برای جلب رضایت دیگران افراد سفارشی را تایید نمی کند. بانک ملت این شرکت و کارکنان آنرا تقویت خواهد کرد و به روزهای روشن خواهد رسید.
ـ مهندس بیانک با سوابق درخشان مدیریتی مانند دو دور نمایندگی مجلس، معاونت وزیر راه و شهردار اهواز به زودی سکان مجتمع فولادی را عهده دار می شود. دقیقا بخاطر همین سوابق درخشان است که گوش شنوایی برای دیگران نخواهد بود و تنها برای اعتلای فولاد میانه و ارتقای پرسنل آن تلاش خواهد کرد. امیدواریم توافقات بین ایشان و سهامداران (بانک ملت و ایمیدرو) نهایی شود و بزودی شاهد مدیریت ایشان باشیم. از جمله شرایطی که ایشان برای سهامداران گذاشته است گرفتن اختیار برای افزایش حقوق و امتیازات پرسنل فولاد است.
ـ امیدواریم هرچه سریعتر امور مربوط به واگذاری سهام شرکت انجام گردد و روح تازه و امید تازه به کالبد فولاد دمیده شود و سوءمدیریت های کنونی از بین رود. از جمله موارد نادر و شاید بی نظیر در سیستم مدیریتی این شرکت ، انتصاب مدیر حراست شرکت به عنوان سرپرست خرید است که هم از نظر اداره کل حراست و هم مقررات مدیریتی قدغن است و مدیر حراست باید ناظر بر خرید باشد نه مجری خرید.